zaterdag 19 juni 2010

In the navy.



In mijn vorige post schreef ik al over een missie naar de Molukken. De  afwachtende houding van mijn kant  heeft vruchten afgeworpen en ik heb gisteren een erg leuk gesprek in Jakarta gehad met de directeur van de NGO waar ik voor werk. Hij kon me gelijk vertellen dat er nog wel een plekje aan boord van de UNSN Mercy  was voor mij, dus ik vertrek 6 juli voor 5 weken naar de Molukken!!

Het is een project van de Amerikaanse marine en zij hebben elk jaar een paar maanden durende missie in de Pacific  Ocean. Het schip is de missie al begonnen en zit momenteel in Combodia. Het schip heeft Vietnam al aangedaan en zal na Indonesië doorvaren naar Oost-Timor, Papua-New Guinea  en Palau. Ze komen 6 juli aan in de haven van Jakarta en dan zullen er  70 Indonesische vrijwilligers aan boord gaan, waaronder ik.  Onze taak gaat zijn:  vertalen voor de Amerikaanse artsen en verpleegkundigen. We varen in een week naar de Molukken en daar zullen we aanmeren in drie verschillende havens en dan vanuit elke haven een aantal dagen medische hulp geven in gebieden waar mensen anders geen toegang hebben tot dit soort gezondheidszorg. Er worden operaties uitgevoerd aan boord en er is een team wat lokale ziekenhuizen en klinieken zal gaan renoveren.

Een klein overzicht van wat er allemaal aan boord is:
·         6 Operatie kamers
·         1 Traumatologie kamer
·         4 intensive care bedden
·         52 gewone bedden
·         22 extra bedden
·         Laboratorium, apotheek en radiologie.
Niet te vergeten: 3 fitness ruimtes,  bibliotheek, kapper, internet en een kerk…..

 De route:


 







Ik heb net een handboek gekregen waarin alle regels aan boord staan en aan alles is gedacht. Van kledingvoorschriften tot hoe je mensen moet aanspreken in een hogere rang. Ik zie het al voor me: “yes Sir, reporting startboard!” (salueert) Het grappige is dat ik me vorig jaar ook al had aangemeld voor deze missie, maar omdat ik geen Amerikaans staatsburger was, mocht ik niet mee. En nu dan toch.. Haha..

Kortom: Jippie!!! Ik heb er heel veel zin in en het enige moeilijke zal zijn om te zwaaien naar de kade waar (een ietwat jaloerse) Joost zal staan. Helaas moet hij de walvissen migratie  gaan missen, die in dit seizoen plaatsvindt in de Flores en Banda zee, maar ik zal foto’s maken.

5 opmerkingen:

ietje zei

Wow!! Dat is goed nieuws!!
We bellen je nu.

dikke kus uit Eernewoude

Bob zei

Geweldig dat het toch gelukt is om mee te mogen. Jouw geduld is beloond en is de moeite waard om jouw studie wat later te beginnen. Vanuit Krimpen met veel Molukkers nu naar de echte Molukken vanuit Jakarta. Wie had dat durven dromen! Geniet er van.

Els Mulder zei

Wat ontzettend gaaf! Leuk zeg! Ben benieuwd naar je ervaringen straks.
dikke zoen en veel plezier,
els

desiree zei

waanzinnig zeg wauw. ik wil ook mee.
kus en heel veel plezier.
Dees

peter zei

Beste Carola,Ik wens je een goede reis toe maar ik het te doen met de vogeltjes vanger