vrijdag 12 juni 2009

Cemara, Jambi - Roadtrip!



Begin Mei “moest” ik weer even naar het team op Sumatra, met de auto om spullen mee terug te nemen...

Mooimooimooi. Ipod aangesloten op de autoradio, en onder het genot van veel goede muziek 2 dagen in de auto zitten - heerlijk. Alle tijd om me druk te maken over belangrijke dingen als: “ dit is toch echt wel de beste band/nummer – ever….. Oh nee, deze!” (repeat – vaak…). En dat allemaal zonder de vraag “is dit nou muziek?” te hoeven beantwoorden.. ;-)

Muziek hard genoeg aan om geen vervelende piepjes of geluidjes van de auto te horen, en niet gehinderd door enige topografische kennis of afstand die ik moest afleggen (ik wist dat het door het team in ongeveer 25 uur aan een stuk doorrijden wordt afgelegd, niet hoe ver het nou eigenlijk was), maar wel met GPS binnen bereik. Koorts en de perikelen uit het vorige blog stukje konden ook de pret niet ‘drukken’ (hihi)… Tip: als je de hele dag dat je in de auto zit niet eet, dan hoeft er ook niets uit….

Het eerste stuk op Java was hetzelfde als naar de olifantjes, maar eenmaal op Sumatra ging ik nu naar links – de “Trans-Sumatra highway” op.
Waar ze die naam in godesnaam vandaan hebben gehaald is mij volstrekt onduidelijk. Bij een ‘highway’ ben je snel geneigd om aan een weg te denken waar je hard kan rijden – MAAR DAT IS HELEMAAL NIET ZO! De weg was soms weg, anders vol met grote gaten, en eigenlijk was het meteen aanschuiven achter de lange ketting vrachtwagens over de 2-baans weg door de bergen. Langs/op de weg overal net omgekukelde of in elkaar geharmonika-de middelmaat vrachtwagens en minibusjes, waarvan iedereen al weet dat dat gekken zijn op de weg... dat schiet natuurlijk niet op: naar Lampung was 50 km vanaf de boot, en ik wist dat dat het drukste stuk was, maar 4 uur rijden vond ik wel enigszins overdreven... Nou had ik een vaag idée hoever ik wilde komen op de eerste dag (halverwege..), maar dat werd al snel – en vaak aangepast…

In het hotel - 10 uur en 360 km op de dagteller, bleek na het raadplegen van een simpele kaart van Sumatra dat ik nu ongeveer op een derde was van de afstand was... (ik had de volgende dag met L in de stad Jambi afgesproken om de dag erna weg te gaan naar het kamp..)

Supermooi om om 6:30 net na zonsopgang door de groene omgeving te rijden. Om 3 uur s’middags (400km op de dagteller, en de 8-10 uur rijden wat ze me in het hotel vertelden zo’n beetje achter de rug) had ik het idée dat ik er toch echt wel bijna was - ondanks een uur omrijden (lang leve de gps waar ik 30 minuten na de verkeerde afslag eindelijk eens opkeek). Toen kwam ik het eerste bordje tegen met een afstand erop naar Jambi: nog 328 km…
….
Om half 8, aangekomen in het hotel (iets harder rijden kan dus wel op dat stuk...) werd me meteen gevraagd of die meneer met kaalgeschoren hoofd en lange baard bij mij hoorde – L was dus ook in de huis. mooi.

1 opmerking:

wim zei

Heerlijk toch, zo'n avontuur? Je bent altijd al een bush-man (zonder hoofdletter) geweest en zult dat ook wel blijven! Geniet daarom maar heerlijk van dit soort ervaringen en hou ons op de hoogte. Ik smul van je wederwaardigheden!