zaterdag 20 juni 2009

Naya en Tinto

Wat een genot dat spelen!! Het is leuk in het weeshuis en ben inmiddels bezig met het schrijven van protocollen en het begeleiden van de verzorgsters. Daarnaast dus lekker spelen en van vandaag af aan elke zaterdag zwemles geven aan Hannah.(waarbij ik even aan mijn schoonmoeder moest denken, die dat ook gedaan heeft in Zimbabwe) Hannah is 1 van de kinderen in het weeshuis, inmiddels 10 jaar oud en een "speciaaltje". Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het is, maar wat ik wel weet is dat ze een attentie curve van een goudvis heeft. Als baby is ze aan haar hart geopereerd en heeft nu problemen met leren en concentratie. Leuk dus als je haar wilt leren zwemmen en zo opeens haar focus verliest en als een baksteen naar de bodem zinkt... Een grote uitdaging dus. We gingen vandaag om 7 (!!) uur 's ochtends zwemmen, omdat het dan nog niet zo warm is.. We hebben het geweten.. rillend van de kou stonden Hannah en ik na een half uur al aan de kant in de zon om op te warmen. Ja.. ik word een echt tropen-mens. Misschien volgende week een uurtje later?


Dan Naya.. Naya is een baby die in de buurt van het weeshuis woont en bij een zwangerschapsduur van ongeveer 6 maanden geboren is, omdat haar moeder een te hoge bloeddruk had. Ze woog toen 1 kilo en inmiddels 1300 gram. Ze moest eigenlijk langer in het ziekenhuis blijven, maar de familie had geen geld, dus zijn ze op straat gezet (normale gang van zaken hier) De moeder is naar het weeshuis gegaan, omdat ze geen geld voor voeding of kleding had en op zijn beurt heeft het weeshuis mij gevraagd of ik iemand wist, die dat kon sponseren. Nu kwam het goed uit dat Tante Tineke geld aan ons gegeven heeft, toen ze weg ging vorige week en ik heb haar dus de sponsor gemaakt. bedankt T.T.!! Inmiddels is de speciale voeding, luiers en kleding gekocht en ga ik daar twee keer per week langs om te kijken of alles nog goed gaan. Wegen, temperatuur opnemen, adviseren etc. Ik hoop dat we het met z'n alles voor elkaar kunnen krijgen om van Naya een gezonde meid te maken die over een paar jaar in haar uniform naar school kan..



En Tinto.. Ik reed twee weken geleden naar de markt en in mijn ooghoek zag ik een kitten lopen, midden op een druk kruispunt en onder de modder. Kinderen gooiden hem aan de kant van de weg terwijl ik stond te wachten voor het rode licht. Joost en ik hadden het er een paar dagen daarvoor nog over gehad dat het misschien wel leuk zou zijn om nog een poes erbij te nemen. Zonder twijfel dus uit de auto gestapt, het kruispunt opgelopen, de kitten opgepakt en in de auto gezet. Joost gebeld dat ik eraan kwam met een rode, hard miauwende, erg vieze kitten en zo was er: Tinto!! Inmiddels flink gegroeid, de wereld aan het ontdekken, ruziend met de andere poezen en veel slapen.


En dat... is de reden dat Joost nu lekker in Vietnam zit, omringt door heerlijk eten en leuke bars en ik niet... Tja.. Iemand moet zich opofferen om rust en regelmaat te brengen en te zorgen dat Tinto goed opgevoed wordt!! Bij de vorige, nog levende, kat (Baru) hebben we dat niet zo gedaan en ondervinden daar nu de nadelen van. Een echte straatkat, zonder manieren....

4 opmerkingen:

Bob zei

Geweldig wat je daar doet met Hannah en Naya. En heel fijn te weten dat je het nu helemaal naar het zin hebt nu je nuttig bezig bent. Je wilde altijd al arme mensen helpen in Afrika en nu is het Bogor.
Ik ben trots op jou.

Carola zei

Dank je Pap! Tja.. Dat "arme mensen helpen in Afrika" was iets te idealistisch.. passend bij mijn leeftijd toen. Gelukkig inmiddels een realistische idealist geworden en doe wat binnen mijn macht ligt.. Of het "nuttig" is.. moeten we dus nog maar even zien.. X

ietje zei

Je schoonmoeder is heel trots op je!! Ik heb toen ondervonden dat vrijwilligerswerk vaak meer voldoening geeft dan betaald werk. (Maar dan moet je ook iemand hebben die voor brood op de plank zorgt...)
We hopen Naya over een paar weken te kunnen zien. Super dat jullie dat opgepakt hebben.
Dikke kus uit Overijse

wim zei

Ik ben het helemaal met je schoonmoeder eens! We zien enorm uit naar de vertrekdatum en naar onze (gezamenlijke) ervaringen. Prachtig wat jullie doen!