vrijdag 25 september 2009

Fever free!

Dit zou eigenlijk “visavis deel zoveel” worden, maar ik heb me bedacht.

Ik moest voor een nieuw visum op de terugweg uit NL even langs KL – omdat ze in KL een visum in 1 dag kunnen regelen, en in NL in ongeveer 1 week…. Bij de ambasssade ging het natuurlijk weeer lekker op zn Indo: 4 kwartier te laat open, waardoor iedereen die zich ondertussen had verzameld met z’n allen gingen dringen bij dat ene loket dat open ging, als je dan aan de beurt was moest je voor een fotokopie aan de andere kant van het gebouw in de rij staan, om daarna weer terug te komen, etc.. Maar ik heb weer een visum!

Laatste keer dat ik in Kuala Lumpur was, was denk ik 11 jaar geleden, en wat me daarvan bijstond was dat het een beetje saaie, vieze, en redelijk streng religieuze stad was..

Door de berichten uit Maleisie van de laatste tijd, zoals het inpikken van eilandjes van Indonesie, of het pronken met een Balinese dans in de “MalaysiaAsia” spotjes op televisie was ik al een beetje ‘tegen’… En het duidelijk maken dat de sharia wetten worden nageleefd door een mevrouw te veroordelen tot stokslagen omdat ze bier had gedronken, en mensen niet toelaten bij een concert omdat ze toevallig moslim geboren zijn en het concert wordt gesponsord door guinness - daar maak je ook geen vrienden mee bij deze jongen.. Ik zei laatst nog “goh, dan zitten we hier (in Bogor, Indo) best goed, als je dat zo vergelijkt….”

Dus nadat ik met de supermoderne express train en monorail vanaf het vliegveld naar de ambassade was gegaan - en langs de H1N1 pandemie disinfectie stations liep op de stations - , liep ik over de schone trottoirs, naast de rustige straten, langs de open barretjes en restaurants (In Bogor zijn alle resturants dicht, of hebben in ieder geval de ramen geblokkeerd tijdens de rammadan), en tussen allerlei soorten mensen, waaronder veel vrouwen die met onbedekte schouders, en vaak ook nog met minirokje aan liepen..

Ja, dat valt op na een dik jaar Bogor...

Volgens de taxichauffeur en het internet waren er een aantal leuke kroegen vlakbij mijn hotel vlak onder de Petronas towers, dus ik op pad richting “the beach” club – ik wilde de haaien die boven de bar zwemmen wel eens zien.. Bij aankomst moest je in de rij staan om de covercharge te betalen, en kwam meteen een van de uitsmijters met een laserstraal of zoiets je temperatuur opmeten voor de pandemie preventie – en dan kreeg je als je geen koorts had een stickertje.

Leuke bar. Live bandje, duur bier, nog duurdere cocktails, en heel veel alleraardigste dames uit alle Aziatische windstreken - “truly Asia..” ;-) die zeer geinteresseerd een praatje kwamen maken. Zou mooi zijn als ze ook stickertjes zouden uitdelen met “herpes/hepatitis B/syphilis/gonorrhoe/HIV free… ;-)

Maargoed, even later begonnen er zwaar opgemaakte ladyboys een volledig over de top playbackshow doen, en was mijn verwarring over dit land dat zegt een sharia na te leven complete. Niet dat ik dit erg vind trouwens – in tegendeel..

Zo had ik zelf ook 15 kg te veel bij vertrek - een groot deel te verklaren door de 8 paar dames schoenen die in mijn tas zaten.... maarja, even lief lachen naar de dame/heer achter de balie doet wonderen, en bespaart een heleboel geld....

;-)

2 opmerkingen:

wim zei

Je kunt zeggen wat je wilt, maar je maakt wel een aantal leuke dingen mee. En ik dacht dat je alleen maar in KL moest zijn voor een visum, die krijg je toch niet in die barretjes?

Leuke streek, Azië! Geniet maar lekker!

Joost zei

Ik klaag ook zeker niet :-)

Wereldburger kan je volgens mij alleen maar worden door ook de lokale barretjes te bezoeken..

en wie weet - misschien helpt dat ook met een visum krijgen? Waarschijnlijk (of beter: zeker)niet - maar leuk is het wel....

*net alsof jij niet leuke dingen meemaakt trouwens.... ben ik ook 'stiekem' best trots op...*