vrijdag 18 september 2009

Haring en rookworst

Tijdens het inpakken van je koffer voor een bezoek aan Nederland, loop je nog even snel naar de computer en bekijk je de temperatuur in Nederland. Ziet: 15 tot 24 graden en denkt dus “zomerse temperaturen”. Blijkt dat even tegen te vallen als je uit een omgeving komt waar het, het hele jaar door 30-35 graden is. Mensen in korte broeken en t-shirt, terwijl jij nog maar een jas aantrekt.

Het bezoek aan Nederland zit er alweer bijna op. Aanstaande zondag middag stap ik in het vliegtuig naar Jakarta om weer naar huis te gaan. Ja, want naar huis, zo is het nu wel. Thuis is Bogor en Nederland is je vakantieland geworden, waar je je helemaal kunt uitleven op de haring, rookworst en mosselen. Waar je wel een sociaal leven hebt of in ieder geval vrienden hebt wonen aan wie je niet meer hoeft uit te leggen hoe je in elkaar zit. Waar je pijn in je oren krijgt als je op een koude dag over het strand loopt en je gewoon op de fiets kunt stappen, zonder gevaar voor eigen leven. Waar je wijn kunt kopen in de supermarkt en je in slaap valt tijdens het rijden op de snelweg, omdat er niets spannends gebeurd.

Tot zover mijn ode aan Nederland. Nog twee dagen dus. (met zomerse temparaturen volgens velen) Ik heb alles gedaan wat ik wilde doen en veel vrienden en familie gezien. De reden dat wij terugkwamen was voor de trouwerij van vrienden van ons en die afgelopen weekend was. Wat heb ik genoten en wat is het bijzonder te zien dat een goede vriendin door haar vader wordt weggegeven, nadat zij aan komt lopen met hertjes op de achtergrond en muziek op de voorgrond. Ik was helaas mijn zakdoekjes vergeten, maar gelukkig stond Joost voor me met een nog vlekkenloos overhemd aan. Wat een GEWELDIGE dag!!

Dus nu, na menig ijskoude strandwandeling, drankgelach en de hollandse gezelligheid, mag ik weer naar huis. Het lijkt wel of, hoe langer je wegbent, des te meer je “Holland” gaat waarderen. In het begin ben je blij dat je uit dit land wegbent, met al zijn regels, geklaag en belastingen. Maar na een paar jaar zie je dat het nog zo slecht niet is in je ijskoude kikkerland. Want overal ter wereld wordt er geklaagd en zijn er regels als het er al niet meer zijn L

1 opmerking:

Els Mulder zei

Hoi Carola,
Ik vind het zo jammer dat we jullie net gemist hebben! Maar terwijl jullie dus zo zaten te genieten van drop, mosselen en haring, zaten wij te genieten van croissants, stokbrood, wijn en mijn grote favoriet: reblochon, een heerlijke Franse stinkkaas. Volgende keer hoop ik beter.
Toedeloe!
els