zondag 7 september 2008

Cacing

Nog even een stukje over de jeugd in de buurt. Elke dag spelen de kinderen uit de kampung voor de deur en ik had al snel vriendjes gemaakt. Zo af en toe ga ik bij ze zitten en vertel ik over Nederland. Ze vragen me het hemd van het lijf en vinden het maar raar dat de mensen in Nederland aardappels en brood eten. Er gaat hier een gezegde dat zegt: hoe meer brood een mens eet, hoe slechter zijn Bahasa Indonesisch is. Misschien niet helemaal goed vertaald, maar ik vind het wel grappig. Misschien is dat de reden dat ik niet echt meer vooruit ga met de taal. Ik op mijn beurt leer weer wat straattaal bij en ken inmiddels al de bijnamen van iedereen. Op een gegeven moment kwamen ze erachter dat er best wel wat speelgoed in huis aanwezig was en zodoende wordt er nu voor de deur gebadmintond, gefrisbeed en gevoetbald. Op een dag ging ik een keer naar de warung op mijn oogverblindend mooie, rode kronan fiets. Dat hadden ze dus net gezien en ik was de pineut. Op toerbeurt mochten ze achter en voorop en reed ik berg op en af door de buurt. Het zijn er dus een stuk of 15, dus je kunt je voorstellen hoe afgepeigerd ik was na het 5e rondje. (Het speelt zeker ook mee dat het die dag 34 graden was..) Sindsdien ben ik de “Ojek” van de buurt. Een Ojek is een brommer taxi.

Ik leer ze af en toe ook wat Engelse woorden en laatst zaten we met z’n allen op straat de woorden door te nemen die ze die dag op school geleerd hadden. Dat waren dieren en planten. Toen we bij de insecten aankwamen en ik niet helemaal begreep wat ze nou bedoelde met “cacing” wees er 1 naar de broek van de allerkleinste, waar in zijn kruis een gat te zien was. Iedereen gierde van het lachen, maar bij mij was het kwartje nog steeds niet gevallen. Toen ik later het woordenboek erop na sloeg bleek het dus “worm” te betekenen. Echt te grappig en weer wat geleerd.

1 opmerking:

Judith zei

Hoi Carola,

Af en toe spiek ik nog even op deze leuke site van je. Soms gewoon om foto's te bekijken die dan al zoveel kunnen vertellen. Maar ik lees je berichten ook wel eens hoor! ;-) Deze keer las ik toch echt dat je 30 jaar bent geworden. Dat mag ik niet ongemerkt voorbij laten gaan. Bij deze mijn (verlate) felicitaties. Wist niet dat je nog zo jong was ha ha! Anyhow, mocht je het willen weten, de SEH van het OLVG bestaat nog steeds. Aan de ene kant gebeurd er van alles en aan de andere kant heb je eigenlijk ook niets gemist schat ik zo in. Aan mij als student wordt in ieder geval hard gewerkt/geschaafd om uiteindelijk die brilliante SEH-vpk te worden ha ha! Vind het wel behoorlijk pittig maar nog steeds erg leuk. Okido, je krijgt mijn hartelijke groetjes vanuit regenachtig Amsterdam. Het allerbeste daar en wie-weet tot horens of ziens!

Judith T.