vrijdag 17 april 2009

Hanoi

Normaal werk ik in het zuiden van Vietnam.
Sinds kort heb ik een collega die in Laos woont, en ook in het Noorden van Vietnam werkt.

Aangezien ik toch in Vietnam moest zijn, ging ik dus naar het noorden om haar een beetje te helpen tijdens haar eerste project. Ik moet zeggen dat ik een beetje was beinvloed door de mensen in het zuiden en hun afkeer van de mensen uit het noorden (heeft iets te maken met de Vietnam oorlog, maar gaat veel verder terug....). In het algemeen vind ik het dus fijner om in het zuiden te werken, en in het Noorden was het ook iedere keer miezerig rotweeer, wat het ook niet leuker maaakt..

Maar, zoals alles - als je er een paar dagen werkt met de lokale bevolking, dan wordt het opeens hardstikke leuk... We hadden een goed(maar onervaren) team, maar al snel hadden ze de trucjes die je nodig hebt om van verschillende vogeltjes op de markten monsters af te nemen...

Lunch betekent hier naar een "Bia Hoi" (bierschuur) te gaan, en wat te eten naast het verdunde bier drinken... Proosten voor elke slok - dus ben je meer tijd kwijt met proosten dan eten, maar de lokale officers hadden hun best gedaan met de bestelling, het was superlekker.....
Alleen, het feit dat er een paar herten vastgebonden op de weg voor het restaurant hun laatste adem lagen uit te blazen, en dat er geroosterde honden in de vitrine hingen deed mijn 2 niet-vietnamese collega's besluiten dat ze vegetarisch waren, zodat ze niet stiekem toch hond/hert gingen eten... (Pffff - vegetariers.... stelletje mietjes zijn het... ;-)
Geen hond gegeten, wel veel eend, kip en varken, en natuurlijk weer uitgedaagd door de Viet om veel te drinken.... Nou heeft dat 'bier' daar ongeveer 0.5% alcohol aangezien het nogal wordt verdund, dus kan je best een uurtje proosten zonder daar een beetje last van te hebben, en het meeste werk deden we toch s'ochtends - s'middags was meer sociaal, beetje onderhandelen met de mensen waar je de volgende dag monsters ging afnemen....

*ook hiervan zijn foto's die eventueel echt weg zijn dankzij het computervirus die zich nu op mijn externe harde schijf heft genesteld na een onveilige inbrenging van een usb stick van mijn nieuwe collega..... mocht ik ooit weeer toegang krijgen tot die harde schijf, dan staan ze hier in een ander bericht...*

s'avonds was het team meestal helemaal uitgeput, en gingen we na het eten uit elkaar. Ik was nog niet echt moe, was een beetje mijn e-mails aan het bijwerken, en had wel zin in een biertje... Ik had een kamer in het hotel waar we altijd slapen - ook vorige keer met Carola - maar nu op de 6e verdieping, MET balkon, en een redelijk mooi uitzicht over de stad... Maar ook ver om naar beneden te lopen, en dus de receptie gebeld of ze even wat bier naar boven wilden brengen...
en dat ging ongeveer zo:

- Hi, can you bring me some beer to my room?
- yes
- I would like three bia hanoi
- NO FREE! YOU PAY!
- I know, no problem - i would just like to have some beer
- how many you want?
- can i have three?
- No FREE!!!! - You pay!
- ok - i know.... can i have 1-2-3 beer? Bia Hanoi ba?
- ah - you want three? but you pay!
- ok
- you want cold?
- yes?
- ok - you wait?
- yes?

even later komt er een jongen aankloppen met 3 glazen met ijsblokjes, en een biertje...

6 opmerkingen:

Carola zei

Nou kan in me nog herinneren dat dat hotel een lift heeft... you want aai?? (ofwel ice)

Joost zei

ja, inderdaad, er was een lift..
Maar die was ook heel ver..... :-S - achteraf had ik 6 keer naar beneden en terug kunnen lopen, en was het nog sneller geweest dan nu...

Bob zei

Schitterend verhaal Joost. Dit verhaal doet me denken aan een verblijf in een japans hotel ca . 25 jaar geleden waar ik na aankomst van uit de kamer Margot wilde bellen.
Operator, i like a telephonecall with Holland
Huu?
The Netherlands
Huu, huu??
Between Germany and England
Ah, Germany!
No, H-O-L-L-A-N-D
Euh,euh??
Anton Geesink!
Ah, Golland en binnen 1 minuut had ik Margot aan de lijn.

peter zei

nog een ervaring:
arriveerde na lange auto tocht in plaats in Nigeria.Voordat we naar onze kamer gingen, eerst een biertje.
Ober 4 bier,vraag what brand,noemen 4 brands, niet voorradig, vraag what brand have you got, antwoord: no beer

ietje zei

"Dry sherry" is ook zoiets: dan brengen ze er drie in Oostenrijk
;-)

Sophie zei

en ik maar steeds uitleggen waarom ik aan het lachen ben hier...
Mijn taxichauffeur in Tokyo die mij heel tokyo liet zien omdat ik toerist was, en maar aan het praten was en uitleggen, om aan het einde (slim) te vragen of ik Japanese sprak...
no...
toen bracht hij mij maar naar mijn hotel appartement.
Waarna in het hotel ze mij zeiden dat hij dacht dat ik japans sprak. Ik had een fax in het japans met uitleg dat ik de taal niet sprak en waar ik moest zijn - heeeel handig dus!