donderdag 21 februari 2013

Batik Bogor


Hardstikke leuk hoor, Jakarta, maar Bogor heft toch wel een special plekje veroverd op een of andere manier. Vandaar ook de veranderde achtergrond, van een non-specifieke batik naar een “Batik Bogor”.
Dus eentje met hertjes - zoals in de tuin van het paleis, en ook een bloem, zoals die ook in de botanische tuin te vinden is.
Ja, ik vond het zelf ook een beetje moeilijk om te zien , maar ze staan er echt. Een beetje net als die stereogram posters in de jaren 90, waar je "doorheen" moest kijken om het verstopte plaatje te zien. Die waren trouwens knap frustrerend, en het is me nog steeds niet duidelijk of iedereen maar met elkaar meepraatte, of dat er echt iets te zien was - mij lukte het niet, en dus is die link naar dat stukje uit de film Mallrats me altijd bijgebleven..

Die hertjes zijn Chital herten (Axis axis) die eigenlijk helemaal niet oorspronkelijk in Indonesie voorkomen, maar in India/Nepal, en stammen allemaal af van 3 koppeltjes geintroduceerd uit India door Herman Willem Daendels, die tussen 1807-1810 Goeverneur Generaal van Nederlands Indie was. 
Ondertussen staan er een stuk of 900 dacht ik.
Favoriete bezigheid van veel mensen in het weekend is wortels voeren door het hek, en fotos maken, want ze zijn heel tam. Dus goed doorvoed, en zonder een of ander contraceptieprogramma zal dat waarschijnlijk nog veel meer worden.


Die bloem, da's een Amorphophallus titanum, wat in het nederlands letterlijk "Gigantische misvormde penis" betekent, vandaar de gangbare naam: penisbloem. Het is inderdaad een flinke jongen: bladstructuur zo'n 6m hoog en 5m breed, terwijl die met zijn tot 3m lange bloeikolf de grootste onvertakte bloeiwijze van alle bekende planten heeft. De plant komt eigenlijk oorspronkelijk helemaal niet in Bogor voor, maar alleen in Sumatra. Maarja, de Bogorse botanische tuin heeft ze al heel lang, en omarmd als de zijne. Dat omarmen is trouwens niet echt aan te raden, want het ding stinkt ontzettend (vul hier zelf n grap in ...). 

Wat dat betreft had ik dus beter een andere batik Bogor als achtergrond kunnen kiezen, iets met het typische Bogorse mes, of regen ofzo...




1 opmerking:

Sophie zei

Jaja zo een boek met van die tekeningen had ik ook en na maanden lukte mij het - heeeeeeel scheel kijken en dan kon ik het zien :-D Maar dat hertje zie ik dus echt niet hoor!