vrijdag 8 februari 2013

Jakarta (2)

Ik vind wildlifedierendokter in het bos spelen nog steeds het allermooiste hoor, don't get me wrong. 
Maar de grote stad kan ook wel leuk zijn op zn tijd. 
Zo was er twee dagen nadat ik mijn man-cave introk 'n concert van Weezer, die "the Blue Album" - hun populairste plaat - in z'n geheel zouden spelen, en een greatest hits sessie zouden doen. Al een hele tijd niet naar geluisterd, maar die Blue Album kan ik nog steeds wel volledig meezingen door overmatig gedraaid back in the days (1994.... 19jaar geleden - brrr...). 
Maargoed, anyway. Ik dus uit het werk tas thuis gedropt, en met de ojek richting concert. Ik had geen kaartje, want volledig vertrouwen in de mensen die vast voor de ingang staan te verkopen. En ja hoor, aangezien ze net waren begonnen, ook nog eens geregeld dat ik kaartje voor halve prijs kreeg. Ik vertrouwde er natuurlijk niets van, dus afgesproken om pas te betalen als het me lukte om binnen te komen, waar de beste meneer kaartjesverkoper mee instemde en een beetje panisch naast het hek stond te zwaaien toen ik eenmaal door de ingang was :-)
Was al weer een tijdje geleden, en dus heerlijk om die sfeer weer eens te proeven. Wat wel onverwacht was, was dat het merendeel van het 10.000 man Indo publiek alles ook luidkeels meezong. Vooral met dit onderstaande nummer, wat dan niet op de blue album stond, maar natuurlijk wel toepasselijk is anywhere in Indonesia, met zn 17.000 eilandjes.
Nou ja, niet altijd natuurlijk, aangezien we ook best flinke regenseizoenen hebben in de gordel van de smaragd. En omdat men niet helemaal heeft geanticipeerd op een uit zn voegen groeiende stad met 11 miljoen permanent wonende mensen (en 16miljoen op werkdagen als je de mensen die in de omgeving zoals Bogor woont, en in Jakarta werkt erbij optelt), en nog steeds n beetje teert op wat de hollanders in Batavia aan sluizen en afwateringssystemen heeft gemaakt.

Die vulkanen net buiten Jakarta waar ik altijd zo vrolijk van word (Gede, Pangrango en Salak), inclusief het gebied van Bogor, daar valt nogal wat regen. 
Bogor wordt ook wel Kota hujan oftewel regen stad (PunkRock!) genoemd, waardoor het dan ook weer de bijnaam "groene stad" heeft. In Bogor valt gemiddeld zo'n 4000mm per jaar. Het gemiddelde voor Nederland ligt rond de 800mm per jaar. En Bogor staat in het Guinness Book of Records als stad met de meeste dagen onweer per jaar (322). En dat onweer is zo fantastisch mooi.

Maarja, die bergen die leiden dat regenwater allemaal richting Jakarta, via 13 grote rivieren die door Jakarta heen lopen naar de Java zee 


Mensen wonen steeds meer en vaker aan de randen van de rivieren in Jakarta, en er wordt zoveel plastic en andere rotzooi in de rivieren gegooid, dat alles gewoon dichtslibt - en dat is onhandig als het waterafvoer betreft. Ik vind het superlieve mensen hier hoor, maar ze maken er wel een ontzettende tyfuszooi van. Ik kan me van vroeger in Nieuwveen het sloot dreggen herinneren, en dat is hier ook al een tijdje niet gedaan. Als dat al ooit is gedaan sinds de hollanders weggingen. En die rivieren moeten gewoon dieper en groter worden om al dat water uit de bergen op te vangen.


Nou is er eigenlijk elk jaar wel een beetje overstroming door de moesson regenstormen in combinatie met rotzooi in de rivieren, slechte afwatering en de lage ligging van de stad. Kijk, die 24.000 hectare (40%) van de stad die onder zeespiegel liggen hebben natuurlijk nog net wat vaker last, en zeker als het ook nog eens vloed is - dan komt het gevaar van twee kanten. 

Bizar vind ik trouwens, dat doordat het drinkwater uit de grond word gehaald, de stad jaarlijks 12-17cm zakt (!!!) - echt, dat soort dingen vind ik heel moeilijk te bevatten..


Begin van dit jaar was de ergste overstroming sinds 2007, er was een 'state of emergency' verklaard, en waren er 20 doden, en 50.000 mensen geevacueerd, met een stuk of 14.000 die wat langer van huis moesten blijven. En dat is niet leuk als je dan met z’n honderden 6 douches moet delen, en toiletaire voorzieningen gewoon slecht zijn. Kijk, back in de days koos ik ervoor om op festivals me bloot te stellen aan dat sort middeleeuwse voorzieningen, maar voor deze mensen is het echt niet leuk.

Ik woon in het middelste niet-blauwe gedeelte van de stad, al begon de ellende zo'n 10minuten lopen bij mij vandaan, al is het natuurlijk niet te vergelijken met de 3m water in de woonkamer die sommige mensen hadden. 

Ik was natuurlijk even ramptoeristje gaan spelen in de buurt, en wat dan voornamelijk opvalt is hoe iedereen de toestand gewoon accepteert, en gebruik maakt van de situatie door de brommer ns even te wassen, of te vissen.. 



En dan word het natuurlijk helemaal belangrijk als de central business district ook word geraakt omdat een dijk doorbreekt. En dan ga je dus grote verliezen oplopen als stad - in totaal heeft dit hele gebeuren zo'n $3.3miljard gekost.... Zonde. Ook het presidentiele paleis bleef niet bespaard (links) - wel een beetje lullig als net de Argentijnse president en de Japanse premier langskomen.. Niet alleen hebben we het gevaar van water uit de bergen, water uit de zee, maar de WHO ging zich er ook nog even mee bemoeien door te zeggen dat we moeten oppassen voor dengue, diarrhee, influenza, leptospirose, en conjunctivitis...

Vriend “Jokowi”, de nieuwe Gouverneur van Jakarta, en volksheld, heeft het allemaal helemaal niet zo makkelijk in z’n eerste maanden in functie. Maar het is een man die van aanpakken houdt, het hart op de goede plek heeft zitten, en wars is van zelfverrijking, corruptie, en eerst de mensen die het het meest nodig hebben wil helpen. Love the guy.

Gelukkig zijn er ook andere heldere geesten mee bezig, die zeggen dat niet alleen de rivieren moeten worden verbreed/diept en meer drainage in de stad moet komen, maar dat je beter kan zorgen dat er minder water van de bergen afstroomt door bv herbebossen van de bergen in het zuiden (weet niet of dat een woord is, maar ik bedoel bomen planten). 
En dat is dus goed nieuws. Actie tegen dat illegale kappen van de bossen. En tegelijk de mangroves in het noorden redden alstublieft, want daar gaat het ook steeds slechter mee, terwijl die toch echt heel belangrijk zijn. 
Al is het dan nu om Jakarta te redden en veel geld te besparen, het milieu en de beestjes hebben er ook baat bij. 
Gelukkig gaan de hollanders zich er ook maar weer eens mee bemoeien, en dijken bouwen en andere verbeteringen aanbrengen. 

Hiernaast de dam net buiten Bogor waar ik altijd ga fietsen, en vlak na de overstromingen bleef er genoeg water richting Jakarta gaan...

Weekend van 26e was nog erger voorspeld, met nog meer regen en ook nog iemand paniek ging zaaien door te zeggen dat de zeedijk in het noorden het zou begeven. Wij hadden ondertussen last-minute besloten om dat weekend een lang weekend Bali te doen, omdat continue regen en overstromingen enzo net iets minder leuk is dan surfen in de zon :-)





Geen opmerkingen: