woensdag 6 februari 2013

Jakarta

Vanaf begin Januari heb ik mijn eigen appartementje man-cave in Jakarta. 


Ja, ik heb heel lang een grote mond gehad dat het heen en weer reizen allemaal wel mee viel, en dat mensen gewoon niet zo moeten zeuren over het verkeer, en dat je toch gewoon krantje kan lezen, DVDtje kan kijken, etc in de file. Maar als je een paar weken achter elkaar een dagelijkse reistijd hebt van 'n uur of 6-7, om op kantoor (54km van huis) te komen, dan word ook deze jongen meneer echt poepchagrijnig. Het toppunt was volgens mij dat ik een heel seizoen van een tv programma, plus een film van 3uur had gezien in 2 dagen, naast het luisteren naar radio als het ff wel doorrijdt (safety first natuurlijk.. ;-)

Er word nog steeds veel gebouwd in Jakarta, en veel ge/ver-kocht. Er worden overal in de stad grote, en steeds luxere wooncomplexen gebouwd die je nooit meer uithoeft - ever (alles erop en eraan, sportvelden, zwembad, sauna, shoppingmall, ziekenhuis, school, kantoor, etc) waarvan dicht bij kantoor twee complexen die ik dus maar eens ging bezoeken. Van wat er al is gebouwd, was alles verkocht/huurd, en van de torens die nog gebouwd moeten worden, zouden in 2015 appartementen vrijkomen.. Maarja, dan woon je dus wel nog een paar jaar in een bouwput, dus niet een goed idee..


Dus maar op internet gaat kijken, en dan blijkt dat er VEEL te huur staat, ook in die complexen - waar blijkbaar veel appartementen leeg staan. Mensen hier kopen gewoon appartementen in bulk, en proberen dat dan te verhuren als investasi (wat overigens niet altijd lukt aangezien sommige panden heeeel lang leeg staan..)
Crisis - daar doen wij hier niet aan, en ook niet aan gemuts over fiscaal aftrekbare hypotheek rente, bijleenregeling, goedkoperwonenregeling, scheefwonen problematiek, of een van die andere vele dingen waar mensen in het rijke westen zich blijkbaar druk over kunnen maken.. 



Maargoed, eigenlijk de eerste waar ik ging kijken uit mijn lijstje met potentieel leuke appartementen vond ik gelijk leuk, en voelde goed: Salemba Residence ligt dicht bij werk, mooi uitzicht vanaf de 20e, zwembad, kleine gym, 2 badmintoncourts (niet dat ik verwacht daar gebruik van te gaan maken, maartoch), veilige parkeergarage, treinstation voor de deur, en n supermarktje met bier beneden bij de lift. Twee slaapkamers, klein woonkamertje/keukentje, balkonnetje, airconditioning - DOEN. 

Het enige nadeeltje dat ik zag was dat "het wel n flinke schoonmaakbeurt verdiende" (wat heel wat zegt, als het mij al opvalt), ik toch wel graag een warme douche wilde hebben, en n nieuwe bank. Geen probleem, die laatste twee zou geregeld worden voordat ik er na de kerstvakantie in zou trekken, en schoonmaken verleer je niet na 5 jaar dat te laten doen (is net als fietsen, zeg maar), dus dat was in de eerste middag gepiept. 



Zal je natuurlijk altijd zien: die dagen dat ik met de huisbaas overlegde was het niet druk op de weg, het ging opeens elke dag supervlot, en het was helder (!!) waardoor je zelfs de vulkanen (Gede, Pangrango en Salak) om Bogor heen de hele weg kon zien, wat het toch wel hele mooie ritjes maakte...


Kwa binnenshuisarchitectuur zijn er nog redelijk ruime mogelijkheden. Maar, simpele ziel die ik ben, ben ik met de basics tevreden: playstation, stereo, koud biertje, stapel gekopieerde DVDs, bed, douche - en laat ik die nu allemaal gewoon hebben :-) Dat uitbouwen tot volledige man-cave komt nog wel.. 

Eerst eens even een beetje de buurt verkennen, nu nog te voet, maar binnenkort met de nieuwe 'brommer' :-). Het gebouw  ligt op de rand van 2 wijken: Menteng en Senen. Menteng is vooral bekend om z'n Nederlandse architectuur (waar mensen dus compleet poep aan hebben en villas verbouwen naar een modernere stijl, ondanks dat het een beschermd cultural heritage gebied is), villas, ambassades, en het feit dat Barrack Obama daar heeft gewoond en op school gezeten.. 
"Nounou-poepoe, vieze patser, met je huis in Bogor en mancave in duurste gebied van Jakarta..." ik hoor het jullie denken, maar Menteng heeft ook een flink groot deel waar de wat minder goed bedeelden wonen (voornamelijk veel geneeskunde studenten, verpleegkundigen en jonge artsen want veel ziekenhuizen in de omgeving), en ik dacht dus dat ik daar woonde, want gecheckt op Googlemaps. 
Blijkt dat dus helemaal niet altijd de volledige waarheid weer te geven *drukt teenage angst conspiracy theories mentaal weer terug naar waar ze horen*, want volgens de postcode ligt het eigenlijk net in Senen. Het dorp Senen was in 1733 door de hollanders gebouwd als lekker rustig en frisse buitenwijk van Batavia, en heette toen "Weltevreden" - pas een tijd later ontdekten ze dat Buitenzorg/Bogor NOG frisser en rustiger was. 
Dat fris en rustig is nu natuurlijk heel ver te zoeken, maar door de laagbouw en kleine straatjes waar iedereen de deuren wagenwijd open heeft en op de veranda/straat leeft, is het dus eigenlijk veel gezelliger om doorheen te lopen dan de kakkineuze villawijken. En omdat dit het enige hoge gebouw is in de omgeving van laagbouw, is het uitzicht redelijk briljant, met als achtergrond de skyline van het financial district en Monas nationaal monument. Als je dan toch in een stad woont,  vind ik hoogbouw voornamelijk mooi om tegenaan te kijken, niet echt om middenin te wonen. 
De wat betere restaurants en uitgaansgelegenheden liggen net iets te ver om te lopen, maar met de nieuwe vespa volgende week heel goed te doen.

En nu stap ik dus 'sochtends voor de deur achterop de brommer bij mn vaste ojek chauffeur, en loop ik na 7minuten door de poorten van het Eijkman Institute. Sweet. sOchtends loop ik meestal niet, want dan kom je echt zeiknat aan, want het is hier heel duidelijk een aantal graden heter dan het koele rustige Bogor..
Ook flink meer polusi, maarja - hebben die longen ook weer iets om mee te spelen nu ik 5 maanden gestopt ben met roken. :-)

'sMiddags loop ik vrolijk van werk in 20 minuutjes door de de laagbouw met z'n kleine straatjes en karretjes met streetfood en fruit, vaak met een hele kudde lokale kids achter me aan, om thuis nog even te zwemmen, en later te genieten van de zonsondergang over de stad. 
Vrijdagmiddag weer terug naar Bogor voor de nodige rust en ontspanning in het weekend, en zondagavond rustig aan de stad weer in. 
Kan allemaal veel slechter.'




2 opmerkingen:

Natalie zei

Grappig en interessant! Je kunt altijd nog schrijver worden.. Als je later groot bent :-)

Natalie zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.